ПРО ПОЛІТИЧНУ ВОЛЮ
Багато слів сказано про «політичну волю», про її існування або відсутність. Чому, наприклад, нема такої волі для знищення корупції? Що нам заважає, чого не дістає, щоб корупція закінчила існування як «генетична хвороба України», а її прояви – як відхилення від загального тренду? Політична воля – не насильство. Це бажання людей жити гідно. Тільки от донести її до владних кабінетів, до самих верхів майже не вдається. Чому так відбувається? Відповідь на поверхні: влада побудована на грошах. Політичні партії, отримуючи кошти від своїх спонсорів, намагаються отримати владу для примноження статків спонсорів.
Виборча система збудована таким чином, щоб виборці не могли якось перешкодити цьому процесу. Обираємо до влади зверху вниз: президента, парламент, а потім, партії, які вже отримали доступ до державних грошей і владного ресурсу, формують під себе місцеву владу.
Таким чином і здійснюється «політична воля» тих, хто «замовляє музику».
Згідно Конституції єдиним джерелом влади є народ, який будує державу шляхом виборів своїх повноважних представників. Воля народу виникає і формується внизу, в громадах. Місцеві депутати, голови громад – перші, хто отримує накази виборців до місцевих проблем, до загальнодержавної політики. Вони на землі, вони серед народу. Така політична воля концентрується у місцевих обранців, які на цій базі висувають кандидатів у Верховну Раду тих людей, які донесуть цю волю до вищого законодавчого рівня. Сама ж Верховна Рада, висловлюючи волю суверену, висуватиме кандидатів на пост президента. Тому дуже важливо у виборчому процесі відтворити підняття волі суверена аж до державного рівня. Тому перша сходинка – вибори місцевих депутатів, голів громад. Наступні – вибори у Верховну Раду, – припустимо,- через місяць, президента – ще через місяць.
НАДВАЖЛИВО ДОЛЕНОСНІ ДЛЯ КРАЇНИ РЕЧІ НЕ РОБИТИ ПОСПІХОМ!
Слід оцінити передумови для того, щоб розвернути виборчий механізм, коли політична воля виборців у громадах стає наказом для всіх владних ешелонів.
Зараз в Україні є 1213 територіальних громад, які вільні або там не ідуть бої. Туди були надіслані листи з «Програмою побудови суспільства відповідальної демократії» (відкрите електронне голосування, право виборців відкликати свої голоси, відповідальність за свого обранця, виборчий внесок), окремі публікації щодо роз’яснення сучасного становища та які стануться зміни при застосуванні нової виборчої системи. 588(48%) ОМС розмістили ці матеріали на своїх сайтах, 237(20 %) – відмовились оприлюднювати, решта – 388(32%) вичікують.
Передумови є, бо пропозиція, що початком виборчої кампанії мають бути місцеві вибори, отримала схвальні відгуки у 231(19%) громаді.
До речі, з вересня 2022 року ЦВК, ВРУ розпочали роботу по перегляду виборчого законодавства щодо організації і проведенню післявоєнних виборів. Згідно Закону України «Про Центральну виборчу комісію» сама комісія «може розглянути та прийняти рішення стосовно підготовки пропозицій щодо вдосконалення законодавства України про вибори». Кулуарний підхід до внесення змін у «Виборчий кодекс України» вимагає від виборців поставити питання до своїх обранців: як так сталось, що зміни у доленосний закон вносяться без участі народу?
Микола Горбачов